T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ANTALYA / SERİK - Mehmet Akif Ersoy İlkokulu

OKULA UYUM SÜRECİNDE AİLELERE VE ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER

OKULA UYUM    

Bireyler yaşam boyu çeşitli yaşam olaylarına uyum sağlamaya çalışırlar.Doğumla başlayan bu süreç yaşamın sonuna kadar sürer.Okula uyum ise,çocukların aile ortamından ilk ayrıldığı ve kuralları olan bir süreç olduğu için farklı bir öneme sahiptir.Bu dönemde çocuklar kaygılı olabilirler,mutlu olabilirler.Bazı çocuklar hemen uyum sağladığı gibi bazı çocuklar aylar hatta yıllar süren uyum problemleri yaşayabilirler.Bu süreçte öğretmenlere ve anne-babalara hatta aileye yakın diğer fertlerin de dikkatli olması gereken önemli  hususlar bulunmaktadır.

 ÇOCUK NEDEN UYUM SORUNU YAŞAR?

     Çocukların hepsinin uyum sorunu yaşadığı gibi bir ifade kullanamayız.Her çocuğun uyum süreci yaşadığını ifade edebiliriz.Bazı çocuklar hızlı bir şekilde uyum sağlar, bazıları ise ağlayabilir,gitmek istemediğini ifade edebilir.Bazı çocuklar ise,bizlerden önce hazır olurlar.Kıyafetlerini ,çantalarını hazırlarlar ve bizi teşvik ederler. Muhtemelen de bu çocuklar okula daha uyum sağlarlar.       Okula uyum sağlayan çocuklar güven dolu bir ortamda büyümüşlerdir.Anne ve babaları onlara sevgilerini ifade etmişlerdir ve bu çocuklarda sorumluluk duygusu gelişmiştir. Yetişkinlerden korkutulan çocuklar okula uyum konusunda zorluklar yaşar.Aile içinde kadınlar ve erkekler konusunda genelleyici ifadelerin kullanıldığı ortamda büyüyen çocuklar  anne babası dışındaki yetişkinlere güven duymakta zorlanırlar.Okula gitseler bile öğretmenlerine güven içinde bağlılık duymayabilirler.Ayrıca kuralların olmadığı,sınır çizilmemiş, evdeki yaşamın çocuğun konforuna göre düzenlendiği ortamlarda yetişen çocuklar okulun zorlu yaşamına uymakta zorlanabilir.Sınıftaki diğer çocukların da istekleri olacak diğer çocuklar da kendini göstermeye çalışacak ve öğretmenlerinin onayını almaya çalışacaklar.İşte bu yarış ve mücadele ortamnda çocuğun geçmiş yaşantıları önem taşıyor. Travmatik yaşantıları olan ,şiddete maruz kalmış,güven duygusunu geliştirememiş çocuklar,sanatsal,kültürel,sportif  ortamlara katılamaış çocuklar bu süreçte zorlanacaklardır. Sosyalleşmemiş ailelerin çocukları arakadaş edinemekte zorlanır,farklı aileler ile sosyal etkinlikler yapmayan,akaraba ziyaretleri olmayan ortamlarda yetişen çocuklar paylaşım  yapmakta da zorlanır.Çocuğun yardım istemesini bilmesi gerekir,öğretmenine yaşadığı kaygıyı söyleyebilmeli.Mutlu olduğunda ifade edebilmeli,herhangi bir isteği olduğunda öğretmenine zorlanmadan ifade edebilmeli.Evde konuştrulmayan çocuklar okulda isteklerini ve düşünlerini söylemekte zorlanıyorlar.Bu yüzden öğretmenlerin kabullenici tavrı uyum konusunda önem arz ediyor.  

OYUN VE OKUL

    Çocuklar okullaın oyun yeri ve diğer çocukların da oyun arkadaşları olduğunu bilmesi gerekir.Hatta öğretmenlerinin bile "oyun ağabeyi,oyun ablası" olduğunu farz etmelidir.Çocuklar okulu oyununbir parçası ve ortamı olduğunu bilmeliler.Okulun topla,iple,taşla,balonla,oyuncaklarla  vb çeşitli malzemelerle oyun oynanılan bir yer olduğunu düşünen çocuk okula ısınır ve öğrenme ile oyunu bütünleştirir.Oyun çocuğun dünyasıdır,okul başladı ve arrtık oyun oynayamayacaksın denilen çocuk kaygı yaşar ve mutsuz olur.Aksine okul başladı ve okulda bir çok oyun arkadaşın olacak,hem öğreneceksniz hem de oyun oynayacaksınız denilen bir çocuk bu durudan mutlu olacaktır.

 AİLELERE ÖNERİLER

    *Okul başlamadan okul ortamı gezdirebilir ve okul tanıtılabilir.Okulda tuvaletler,sınıflar,kantin ve oyun sahası gezdirilebilir. *Aile çocuğun yanında olmalıdır ve ona güven verici ifadeler kullanmalıdır.Ceza-ödül ve tehdit unsuru taşıyan ifadeler çocuğu okuldan uzaklaştırabilir. *Okula bırakıp gelme süresi uygun bir süre olmalıdır ve vedalaşma törenselleştirilmemelidir. *Anne baba olarak bizim kaygılı olmamız çocoğu da kaygılandırabileceği için stresli,öfkeli,panik ve acele ettiren ifadeler ve tutumlarda bulunmamalıyız. *Öğretmeni hakkında olumlu ifadeler kullanın,okuldaki diğer çocuklar ve yetişkinler konusunda olumsuz ifadeler kullanmayın. *Okulla ilgili kendi olumlu deneyimlerinizi anlata  bilinirsiniz. *Her koşulda çocuğunuza yardımcı olacağınızı hissettirin.Aşırı ilgi de bu dönemde olumsuz etki yaratabilir.  

ÖĞRETMENLER ÖNERİLER

    *Çocuğun ailesinden ilk kez ayrıldığını düşünün ve bu konuda sınıfın,okulun güvenli bir yer olduğunu ifade edin.En çok da sizi sevmesi ve sizle işbirliği yapabilmesine  fırsat verin. *Arkadaşları ile oyun oynamasına fırsat verin. *Duygulaını takip edin ağlamaklı,kaygılı ve gitmek isteyen çocuklara özel zaman ayırın. *İsimleri ile ilk günden hitap edilen çocuklar kendilerini mutlu hissedeceklerdir. *Küçük bir hediye verebilirsiniz. *Her çocuğun ilk günde bile olsa konuşmasına ve arkadaşları arafından fark edilmesine fırat verin.

 ÖZETLE ;  Çocukların bu süreçte yaşayabilecekleri uyum sorunu normal görülmeli ve desteğe ihtiyaç duyuldukları unutulmamalıdır.Cezadan ve tehdit etmekten kaçınılmalıdır. Bu sorun hemen okul fobisi gibi klinik tanımlarla etiketlenmemelidir.Yaşanan sorun öğretmen,rehberlik birimi ve aile arasında çözülmelidir.            

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 10.09.2022 - Güncelleme: 10.09.2022 17:17 - Görüntülenme: 304
Kaynak: https://kocasinanram.meb.k12.tr/icerikler/okulauyumsurecindeailelereveogretmenlereoneriler_13156649.html
  Beğen | 1  kişi beğendi

Etiketler :
Okula Uyum Süreci,